Slappe av i kontorstol bra for ryggen?

Er en «slapp» sittestilling den beste sittestillingen for ryggen?

Korrekt sittestilling

Nyere forskningsresultater viser at å sitte rett på stolen i en 90 graders posisjon faktisk ikke er så bra som man skulle tro. En gruppe forskere fra Skotland og Canada har nylig funnet ut at å sitte rett i ryggen ikke er den mest ideelle sittestillingen for en sunn rygg.

Ved bruk av MRI har forskerne studert hvordan forskjellige sittestillinger har påvirket muskulaturen i ryggen. 22 frivillige med helt friske rygger deltok i undersøkelsen hvor de fikk beskjed om å innta 3 forskjellige posisjoner for å teste belastningen de hadde på kroppen. En stående MRI scanner tok bilder av ryggen ved hver posisjon, som inkluderte en foroverlent stilling som ofte er vanlig når man sitter ved et skriverbord, en oppreist stilling (rett rygg), og en «avslappet» stilling hvor den frivillige deltakeren lente seg tilbake i en 135 graders posisjon og med begge bena på gulvet.

For hver av de 3 posisjonenen ble det tatt mål av ryggvirvlene i ryggsøylen, hvilke vinkler, høyde og bevegelse de har hatt under de forskjellige belastningene. Og det som overrasket forskerne var at det var mest bevegelse i ryggvirvlene når forsøkspersonen satt i en oppreist posisjon. Og den foroverlente stillingen viste antydninger til en reduksjon av høyden på ryggvirvler som økte slitasjen på de nederste to lumbar ryggvirvlene i ryggraden.

Forsker-teamet rapporterte videre at å lene seg bakover til omtrent 135 graders vinkel er den beste sittestillingen for begrense smerter i nedre del av ryggen. Årsaken var at i denne mere avslappende stillingen var det mindre bevegelse i ryggvirvlene og dermed mindre slitasje både på ryggvirvler, muskulatur og sener i dette området.

Denne konklusjonen fra forskerne er oppsiktvekkende med tanke på at vi nå sitter mye mer enn tidligere. Britisk kiropraktor forening har målinger som indikerer at omtrent en tredel av befolkningen tilbringer mer enn 10 timer om dagen i en stillesittende stilling. Halvparten av disse igjen forlater ikke kontorpulten i denne perioden, selv ikke i lunchpausen.

Enda verre blir det etter arbeidstid. Da sitter hele to tredeler av befolkningen og mye av vår våkne tid bruker vi sittendes på rumpa. Statistikk viser at en av tre lider av smerter i nedre del av ryggen og årsaken til en del av disse kan helt sikkert tilskrives at vi sitter for mye for lenge av gangen.

Frode Sørholt i Akutt Kiropraktikk i Oslo konstanter at menneskekroppen ikke er designet for sitte stille i lenger perioder. Han synes forskningen er interessant og understreker at det å sitte i en god antatomisk posisjon er meget viktig fordi den påkjenningen vi påfører ryggen over tid kan tilslutt føre til skjevheter i ryggsøylen og kroniske smerter. Og ved å lene seg tilbake med korrekt plassert ryggstøtte kan dette virke avlastende og man oppnår den naturlige S-formen på ryggsøylen som man har i en stående stilling.