Kiropraktoren sier vann er bra for ryggen

Kiropraktoren sier «Drikk vann»

Vi har hørt det mange ganger før og det står mye om dette i forskjellige livsstils-magasiner. Ja, kanskje har du fått rådet fra en personlig trener eller hørt det fra en kostholdsekspert. Kroppen din trenger vann. Drikk mer vann og du vil gå ned i vekt. Drikk mer vann og få bedre hud, hår og negler. Men har du fått dette rådet fra en kiropraktor? Hvorfor skulle en kiropraktor gi deg det rådet?

Vann er livet

Rundt 60-70% av kroppen vår består av vann og hver eneste av kroppens funksjoner trenger vann for å fungere. Og ikke bare er vann viktig for hud, hår og negler, men det er viktig for fordøyelsen, hjernen, kroppstemperatur, hjerterytme, blodtrykk m.m. Vannet bidrar til transport og oppløsning av stoffer i kroppen og halvparten av blodet (blodplasmaen) består av omtrentlig 90% vann. Det er kanskje ikke så mange av leserne som løper veldig lange distanser og vil kjenne seg igjen i dette eksempelet, men løper man en maraton og ikke inntar vann eller væske i underveis, så vil kroppens funksjoner sakte men sikkert bryte sammen og løperen vil ikke kunne gjennomføre løpet.

Hva teller som vann og hvor mye trenger du

I Norge er vi heldige. Vann har vi tilgang til over alt, enten det er på flaske i butikk eller friskt vann rett fra springen. Men det finnes mange andre kilder som kan bidra til kroppens daglige behov for væske. Forskjellige frukter er ypperlige kilder for vann. En vannmelon består av inntil 90% vann. Appelsiner, grapefrukt og diverse andre melontyper inneholder også mye vann. Grønnsaker som seleri, tomater og agurker er også vannholdige. Mange drikker kaffe, te, melk, brus (ikke så sunt), yoghurt, etc. bidrar alle til å holde kroppen hydrert (agurk, kaffe og te er vanndrivende så det er ikke optimalt). Det er altså ikke sikkert at du trenger å drikke litervis med rent vann i løpet av dagen.  Så du må vurdere det totale inntaket i løpet av en dag og summere opp. Ekspertene anbefaler minst to liter om dagen og mer hvis du er aktiv eller driver med idrett.

Men det er forskjell på folk. Et råd er å gange kroppsvekten din med 0,03 for å finne ut sånn cirka hvor mye vann du trenger.

– Veier du 60 kilo trenger du 1,8 liter vann.
– Veier du 70 kilo trenger du 2,1 liter vann.
– Veier du 80 kilo trenger du 2,4 liter vann.
– Veier du 90 kilo trenger du 2,7 liter vann

Husk at hvis du bare drikker når du er tørst så er det faktisk litt sent. Da kan kroppen allerede være dehydrert og du kan faktisk ikke være klar over at hjernen og resten av kroppen din ikke fungerer 100%. For lite vann kan gi deg en hodepine, det kan gjøre deg slapp, trøtt og i dårlig humør og hjernen vil ikke lenger jobbe effektivt. Drikk heller ikke én liter på en gang, men drikk mindre mengder gjennom hele dagen.

Ikke drikk for mye!

Summer opp ditt væskeinntak gjennom alt du spiser og drikker i løpet av dagen så du ikke får i deg for mye vann. For mye av det gode kan være farlig. Så også med vann. Nyrene dine kvitter seg med overflødig væske, men drikker vi mer enn det nyrene klarer å ta unna (ca. 0, 6 liter i timen) blir det farlig. Hvor mye vann kroppen tåler er igjen avhengig av kroppstørrelse, men drikker man f.eks 8-10 liter vann på kort tid får man en underbalanse av viktige stoffer som elektrolytter, magnesium og kalsium, og du kan få en vannforgiftning som kan gi et dødelig utfall. Drikker man 3-4 liter vann hver dag uten å være aktiv eller spise noe som helst saltholdig kan man faktisk være i faresonen for vannforgiftning. En vannforgiftning trenger innover i cellene og når vevet i hjernen og for mye vann kan føre til at man får et hjerneødem som igjen kan føre til koma og i verste fall død.

Hvorfor snakker kiropraktoren om vann?

Også tilbake til spørsmålet mitt. Hvorfor skulle en kiropraktor anbefale deg å drikke vann? Hva har en kiropraktor med å vurdere ditt daglige inntak av mat og vann? Faktum er at for de aller fleste er ikke problemet at de får i seg for mye vann, men for lite. Veldig mange går altså rundt dehydrert og vet ikke en gang om det.

Vann påvirker hvert eneste organ og hver eneste celle i kroppen og din muskulatur kan faktisk være sulteforet på vann uten at du er klar over det. Et tegn på dette kan være at du føler deg sliten og støl. Kroppen bruker også lenger tid på å komme seg etter fysisk aktivitet. For lite vann over tid kan faktisk påvirke ryggen din å være en medvirkende årsak til dine ryggsmerter.

Når du sitter, og mange nordmenn sitter mye, er presset på ryggens nedre del gjerne større enn når vi gjør andre ting som stå og gå. Ryggsøylen vår består av 33 forskjellige ryggvirvler. Mellom hver ryggvirvel ligger det en skive som fungerer som en støtdemper for all belastning vi lar ryggen få gjennomgå i løpet av en dag. Disse skivene som også kalles mellomvirvelskiver består av en myk kjerne med et geleaktig materiale som tar av for ca. 75% av presset på ryggen, og rundt denne kjernen ligger det en seigere, mer fleksibel og sterkere ring som tar av for 25% av presset på ryggen.

Hele dagen vil disse skivene ligge under press. Det som kan skje er at den innre delen, som i hovedsak består av vann (væske), starter å lekke. Man kan sammenligne det litt som å presse sammen en svamp og gjerne nederst i ryggsøylen hvor presset er størst blir det ekstra trykk på denne svampen. Skulle nå den indre delen av skiven miste sin fuktighet vil belastningen øke på den ytre delen og det er ikke den ytre delen konstruert for. I spesielle tilfeller kan den ytre delen sprekke og da har vi fått et mer alvorlig sykdomsbilde som vi ikke skal gå inn på her.

Skivene i ryggen din trenger å være i bevegelse. Er ryggen din helt statisk med et konstant press kan skivene få mindre tilførsel av væske og næring. Vi husker kanskje fra skoletiden når vi fikk beskjed om å skylle svampen før timen. Holder du en knusktørr svamp under vann er det lite som skjer, men så snart vi begynte å vri og vrenge litt på den ble den raskt våt. På samme måte er bevegelse bra for ryggen våres. Det er derfor kiropraktorer ofte sier at den beste sittestillingen er den neste.

Så når når din dag er endelig over (ja, har man ryggproblemer så er man ofte glad når dagen er over) og du går og legger deg med din sammenpressede rygg (vi er faktisk ørlite grann kortere når vi legger oss enn når vi står opp), minsker presset på ryggen og skivene dine får en mulighet til å rehydrere (fylles med fuktighet). De vil også gjøre dette i løpet av dagen hvis du er i bevegelse og helst inntar nok drikke. Så derfor vil også en kiropraktor være nøye på at du får i deg nok væske og riktig næring i løpet av dagen.

Så her er dagens tips. Lag deg noen gode rutiner for ditt vannintak i løpet av dagen og ta vare på skivene i ryggen din ved å bevege deg der du sitter. Ta pauser, noen enkel øvelser, og strekk gjerne på ryggen med jevne mellomrom. Da blir skivene dine glade.

God rygghelse!