Kiropraktorens råd til valg av skolesekk

Tung skolesekk

Alle foreldre som har barn har kjent på skolesekken deres og kjent på hvor tung den kan bli når de fyller den med skolebøker. For små kropper kan denne belastningen rett og slett bli for høy. Så her er en kiropraktorens anbefaling av hvor mye en skolesekk bør veie og hva man bør tenke på når man skal gå til anskaffelse av ny sekk.

Mange har en sånn bagasjevekt for å veie kofferten sin før de reiser til utlandet og sydligere strøk for å unngå overvekt. Bruk gjerne denne eller en vanlig vekt og vei ditt barns skolesekk. Veier den mer enn  ca. 15% av barnets vekt er dette rett og slett for mye, spesielt hvis de har en lang skolevei. Er sekken i tillegg feil justert, eller ikke ergonomisk utformet kan barnet risikere ryggsmerter som de kan slite med lenge i oppveksten. Feil skolesekk kan gi nakkeplager og hodepine. Nordisk forskning viser at hele 10% av alle tolvåringer har hatt vondt i ryggen. Tre år senere har rundt 20% hatt ryggsmerter, og i 18-årsalderen har omkring halvparten av ungdommene opplevd betydelige ryggsmerter ved minst en anledning.

Kjøp riktig størrelse

Å kjøpe ryggsekk til barna har tidligere ofte vært et kompromiss mellom kult utseende og korrekt og ergonomisk utforming. Dette har jo bedret seg veldig de senere årene, selv om det fortsatt kan være store forskjeller på ryggsekkene som selges i butikkene. Det som er viktigst for å bære en tung skolesekk er at sekken tilpasses ditt barn. Barn er forskjellige – noen er høye med smale skuldre, andre korte med brede skuldre.  Ikke kjøp for stor sekk for at barnet skal kunne bruke denne gjennom hele barneskolen. Heldigvis er jo ikke mengden bøker og belastningen så stor i første klasse, men dette vil endre seg raskt etterhvert som barnet blir eldre. Mange har sikkert kjent på sekken til en 3. eller 4. klassing og blitt overrasket over hvor tunge de faktisk er, og da er det viktig å kontrollere at sekken sitter korrekt på ryggen.

Så ta barnet med i butikken og prøv sammen med en av de ansatte i butikken. De har ofte erfaring og kan gi gode råd. Prøv gjerne med noen skolebøker (de har ofte bøker der de selger sekker) for å få et realistisk bilde av hvordan sekken passer barnet.

Skolesekkens ergonomi

Sekken skal være formet etter kroppen. Det vil si at den skal ligge inntil størst mulig del av ryggen og ikke hvile på noen få punkter eller i korsryggen. Alle stropper må kunne reguleres og skulderstroppene må være godt polstret. For mindre barn er det viktig at skulderstroppene er sydd med  innsving slik at de ikke sklir ned fra smale barneskuldre. Pass på at skolesekken er utstyrt med bryststropper og hofterem. En skolesekk bør ikke være lenger en ca. 10 cm under barnets midje. Treffer den nedre delen av sekken langt ned på rompa er sekken for stor. Den bør heller ikke være bredere enn at barnet kan svinge armene naturlig bakover.  Selv om sekken er testvinner, kan den være feil for ditt barns kropp.

Bær sekken riktig

Større barn på ungdomsskolenivå har ofte en tendens til å kaste sekken over den ene skulderen slik at belastningen blir helt skjev. Man tenker at jo at man skal jo bare fra et klasserom til et annet. På store skoler kan dette faktisk være ganske lange strekk og gjør man dette hver eneste da de neste 3 årene kan konsekvensene bli vond nakke og rygg som følge av denne skjeve belastningen.

Pakk sekken riktig

Dette er det jo ikke mange barn som tenker på, men gi et lite innspill til barnet hvordan de skal pakke sekken sin. Har barnet med seg store tunge bøker så bør disse legges nærmest ryggen.

Unngå å bære mer enn nødvendig

Foreldrene husker kanskje tilbake fra sin egen skolegang. Det var alltid noen som hadde glemt boka si, men så var det også alltid noen som konstant gikk rundt med alle bøkene i sekken. Det siste er kanskje det verste. Barnet bør følge med på timeplanen og legge igjen bøker hjemme, eller bruke skolens skap/hyller til å oppbevare bøker som ikke skal brukes neste dag.

For små barn er ikke dette nødvendigvis så lett å tenke i det daglige og her burde faktisk skolen sette av 5 minutter på slutten av dagen hvor de gir barna beskjed om at skal organisere innholdet i sekken før de blir sendt hjem. Dette vil faktisk også ha en positiv effekt på barnets organisatoriske evner.

Bruk festeremmene

Dette er remmene som går over brystet. Mange sekker har også remmer nederst som går rundt midjen. Disse remmene er ikke til pynt, men er ment til å holde skulderremmene sammen og dermed hele sekken på plass inntil kroppen. Vil ikke barnet bruke disse remmene kan du fortelle de at disse remmene faktisk kan redde liv. Et 9 år gammelt barn i Hong Kong døde på grunn av for tung ryggsekk uten slike remmer. Gutten stod på en høy bygning med en tung sekk på ryggen. Så skulle han lene seg over rekkverket for å se ned og dermed så falt den løse tunge sekken over hodet hans og dro gutten med seg over sikkerhetsgjerdet…Uff, det var en trist historie. Ikke fortell den.

Løft sekken korrekt

Dette er noe mange glemmer, men faktisk kanskje noe av det viktigste. Har du sett barnet ditt gjøre seg klar til skolen og lagt merke til hvordan de sliter med å få den tunge sekken opp på skulderene? Dette gjøres ofte helt galt, men tenker du egentlig over det? Forestill deg at de gjør dette kanskje 15 ganger i løpet av skoledagen uten noen kroppen er varm eller forberedt på et tungt løft. Hver eneste dag. Ca. 200 skoldedager. Det er 3000 helt gale løft i året. Ikke rart mange barn sliter med smerter i ryggen. Noen elever kan du se løfter meg ryggen og tar i alt de har for så å slenge sekken over skulderene. Du har kanskje sett ditt eget barn gjøre dette. Dette kan gi langvarige senskader som kan vare livet ut.

Vi anbefaler at du følger kiropraktorens råd under:

Kiropraktorens anbefaling for løft av skolesekk:

1. Stå foran sekken med ansiktet vendt mot sekken
2. Bøy knærne og hold ryggen rett
3. Løft med bena ikke ryggen
4. Bruk begge hender forsiktig legge remmene på hver skulder
5. Alternativt: Løft sekken (med bena) opp på skolepulten og ta den på derfra.

Ta dette alvorlig. Det er en klar forbindelse med tunge skolesekker og økning i nakke og ryggskader og når du ser på følgende regnestykke så skjønner du hvorfor.

En gjennomsnitlig skolesekk kan veie ca. 7 kg (i mange tilfeller mer). Som nevnt over løftes sekken ca. 15 ganger om dagen. Dette er rundt 100 kg hver eneste dag. Gang det med 200 skoledager så blir dette ca. 20 tonn eller omtrent det samme som 8-10 store biler. Da er det greit å gjøre dette så skånsomt for ryggen som mulig, ikke sant? God rygghelse :-)