Dekkskift

Hjulskift gir travle dager hos kiropraktoren

Kiropraktorens råd for hjulskift

I Norge er det dessverre ingen vei utenom. Når vinteren kommer så må fleste biler skoes om med vinterhjul. Mange velger å sette bort bilen på verksted eller hos andre for å få gjort denne jobben, men ikke på langt nær alle. Det er fortsatt vanskelig for mange av oss å bruke penger på noe som man har gjort selv i alle år. Penger spart er penger tjent. Men ikke alltid. Et besøk hos kiropraktoren koster dessverre litt mer enn et hjulskift på dekkverkstedet.

På kiropraktorkontorene rundt om i landet er det nå en ekstra pågang på akutte ryggskader. Kiropraktorene får nemlig langt mer å gjøre når du og jeg hiver oss over jekk og hjul. Og det har jo ikke blitt lettere med årene. Veldig mange kjører nå de populære SUV’ene som har store tunge dekk og felger, noe som gjør det hele enda tyngre enn i «gamle dager». De vanligste skadene er akutt kink i ryggen, forteller kiropraktor Frode Sørholt i Akutt Kiropraktikk.

– Det er jo et ork å skifte dekk, og man utsetter jo dette til siste liten. Så når snøen plutselig laver ned må man ut å skynde seg å skifte til vinterhjul. Ja, kanskje tidlig på morgenen før kroppen har «våknet».  Har man det travelt så tenker man heller ikke så mye på å løfte riktig og en liten vridning kan være nok, forklarer han.

– Hekseskudd eller akutt kink består som regel av en låsning i ryggen hvor én eller flere virvler i ryggen kiler seg litt fast. Dette medfører at musklene rundt skadestedet blir betent og vondt og begrense normal beveglihet, sier Frode Sørholt. Heldigvis er dette en skade som ikke vil gå over etter noen få behandlinger hos kiropraktoren. Bevegelse er viktig også for denne type skader, så gå gjerne korte turer før du setter igang.

– For å unngå en slik skade er det viktig å sette av god tid til hjulskiftet. Helst før snøen kommer for å unngå at man må skifte dekkene på glatta, som igjen kan føre til ugunstige arbeidsforhold. Det er også viktig å ta på seg noen klær som det ikke er noe farlig med. Løper du ut i dressen for å skifte dekk vil du garantert prøve å holde dekkene ut fra kroppen og dette gir igjen økt belastning på ryggen, sier kiropraktor Sørholt.

– Oppvarming er viktig. Du må forberede kroppen litt. Dette kan du gjøre ved å ta deg en rask gåtur. Tenk på dette som en liten treningsøkt på lik linje med hagearbeid og husarbeid, fortsetter Sørholt. Varm opp og gjør øvelsen riktig.

Slik skifter du hjul:

  • For å unngå en belastningsskade er det rett og slett viktig å varme opp litt. Beveg kroppen litt først og gjør noen enkle strekkøvelser.
  • Sett bilen på et plant underlag – helst ikke på løs grus.
  • Trekk til håndbremsen.
  • Forsikre deg om at du jekker opp bilen på punkter som tåler belastningen. Mange skader bilen med jekken under hjulskift, noe som over tid kan forårsake store rustskader.
  • Beveg deg aldri under en bil som kun står på jekk.
  • Løsne hjulmuttere/bolter før bilen jekkes opp.
  • Plassere hjulene riktig i henhold til «rulleretning». Noen dekk har piler/merke som viser rulleretning.
  • Når du skal trekke til hjulbolter/muttere skal det trekkes til med oppgitt moment, som varierer noe fra bil til bil. Sjekk instruksjonsboka for din bil. Det anbefales å benytte en momentnøkkel eller momentstav.
  • For hardt tiltrukkede felger kan bli ødelagte eller bli vanskelige å få av igjen.
  • Sørg for å montere eventuelle sentreringsringer riktig. Feilmontering forårsaker ubalanse i hjulene.
  • Sjekk lufttrykket på kalde hjul.
  • Etter cirka 30 kilometers kjøring. bør du sjekke om hjulmutterne/boltene sitter.