Tid for hagearbeid

Dame som lukerMed våren kommer gjerne også behovet for mange damer (og noen menn også) å utføre litt hagearbeid. Det skal gjerne plantes, lukes, klippes og graves. Da blir det gjerne noen tunge løft og rare uvante arbeidsstillinger. Du visste kanskje ikke at våren er høysesong for kiropraktoren og at hagearbeid er grunnen til flere ryggproblemer enn andre utendørs sportsaktiviteter.

Sånn som med all annen fysisk aktivitet er det alltid viktig å la ben og armer gjøre arbeidet i stedet for ryggen. Er man obs på dette vil dette redusere sjansene for smerter i ryggen. Det fine er at det samtidig gir ekstra styrke i ben og armer. Så utfører man oppgavene riktig kan hagearbeid være bra trening.

Før du starter opp med de tunge oppgavene i hagen bør du faktisk bruke tid til å varme opp og gi ryggraden en mulighet til å forberede seg på hva som skal skje. Følger du disse tipsene kan du unngå å bli sengeliggende med ryggsmerter etter en arbeidsdag i hagen:

  • Varm opp ved å gå en tur, eller ta en lett løpetur rundt huset for å myke opp muskler og gjøre kroppen mer tøyelig
  • Kjenn din styrke og begrensninger. Ikke overdriv.
  • Når du luker så gå ned på hender og knær i stedet for å stå foroverbøyd og vri hoften.
  • Hold ryggen rett når du reiser deg opp fra en sittende stilling (f.eks står på huk og reiser deg opp)
  • Løfter du tyngre ting som sekker eller en fullastet trillebår så benytt armer og ben. Hold ryggen rett og bøy knærne og ikke prøv og løft mer enn du klarer.
  • Når du raker så er det viktig at raken er lang nok så du unngår en framoverbøyd (lutende) holdning i ryggen. Varier ved bytte retning på raken (bytte posisjon på høyre og venstre hånd).
  • Variasjon er viktig så ikke arbeid for lenge i samme posisjon. Spesielt ikke i uvante stillinger. Det kan føre til ubalanse i muskulaturen.
  • Bær tunge ting nær kroppen for å unngå unødig belastning på korsryggen
  • Ta pauser. Er det varmt i været så pass på at kroppen for nok væske.

Også det viktigste tipset til slutt. Jevnlig trening er den beste måten å unngå problemer med ryggen og opprettholde en god kroppsholdning. Lykke til med hagen!