Hvordan kan kiropraktoren hjelpe deg?

Kiropraktoren kan forbedre din helse

Rygg og nakke smerter er de viktigste årsakene til at pasienter søker hjelp hos en kiropraktor. Ved hjelp av manuell manipulasjon fokuserer kiropraktoren på å opprettholde et friskt muskel-og nervesystemet for å sikre generell velvære.

Forskning og kiropraktikk

Det er en økende forskning på kiropraktikk og behandlingsmetoder. I følge Annals of Internal Medicine visere nyere studier at spinal manipulerende terapi utført av en kiropraktor, sammen med mosjon, lindrer nakkesmerter mer effektivt enn medisinering.

En rapport fra Journal of Manipulative and Physiological Therapeutics viser at en integrert tilnærming til behandlingen som også inkluderer behandling av en kiropraktor, resulterer i en reduksjon av bruk og utgifter til legemidler på 51,8 % og 43 % færre sykehusinnleggelser.

Du bør vurdere å bestille time hos en kiropraktor hvis du opplever hyppige smerter i rygg, nakke eller ledd, samt hodepine. Spesielt gjelder dette hvis du opplever intens sårhet som følge av en ulykke, krevende husarbeid eller rett og slett feil belastning over lenger perioder.

Rygg og nakke smerter

Kiropraktorer er mest kjent for trygg og effektiv behandling av akutte rygg-og nakkesmerter, samt hodepine. Så mens en lege kan forskrive smertestillende, muskelavslappende eller betennelsesdempende medisiner, eller en ortopedisk lege kan foreslå kirurgi, vil en kiropraktor behandle ryggproblemene dine manuelt, gjennom manipulasjon av ryggraden.

Frode Sørholt i Akutt Kiropraktikk ser flere og flere henvisninger fra leger. «De (pasientene) er lei av smertestillende medikamenter og ønsker svar på hva som forårsaker problemene deres.»

Kiropraktoren kan rette skjevheter i pasientes muskler/skjelett ved f.eks å endre plasseringen av kroppen din og presse på bestemte punkter langs ryggraden som ikke er riktig justert. Du kan regelrett høre lyden når skjelettet justeres på plass, og kan minne om det du hører hvis du knekker knokene dine. Lyden kommer av en endring i trykket i leddene hvor gassbobler blir utløst.

Ved å justere ryggraden med hendene på bestemte trykkpunkter, kan kiropraktorer løse opp slik at nervenes energi som igjen kan flyte letter gjennom ryggraden og ut i hele kroppen. Over tid kan en slik korrigering av ryggraden forbedre pasientens generelle helse.

Kiropraktor Brian Elwartowski mener at hjernen sender meldinger nedover ryggmargen og ut gjennom nervene til resten av kroppen din. Dersom visse nerver er presset av et problem i ryggen, vil de ikke fungere slik de skal. Kiropraktisk behandling har som mål å få nervene til å arbeide på sitt aller beste slik at man gir kroppen best mulig grunnlag til å helbrede seg selv.

Behandlingsplan

Kiropraktoren ønsker å ta vare på og behandle hele mennesket, alt fra generell velvære til forbygging av sykdom. De undersøker hver pasient, ikke bare om årsaken til deres besøk, men også om pasientens generelle helse. Etter en diagnose setter kropraktoren opp en behandlingsplan.
President i American Chiropractic Association Keith Overland er sier følgende: «Dette kan inkludere en kombinasjon av kiropraktisk manipulasjon, fysioterapi og rehabiliterende prosedyrer for mange muskel-og skjelettplager.»

En god kiropraktor skal også kunne gi ernæringsråd, informasjon om treningsmetoder og øvelser, råd om ergonomi og endring av livsstil m.m. En vellykket behandling av en kronisk tilstand vil ofte kreve en kombinasjon av alle disse komponentene. En slik helhetlig tilnærming kan redusere behovet for potensielt vanedannende smertestillende medikamenter eller kirurgi.