Tekst nakke syndrom (ipad nakke)

Det er skrevet masse om dette temaet tidligere, men vi kunne ikke dy oss da vi så denne tegningen.Tekst nakke syndrom Tekstnakke, nettbrettnakke, iPad nakke eller bare iNakke om du vil er et fenomen som faktisk er blitt et problem for mange i hverdagen uten at de selv nødvendigvis er klar over at overdreven nettbrett bruk er årsaken til hodepinen og smertene de sliter med i nakke og skuldere. Nå er det jo ikke så ille som det ser ut i denne tegnestripen over, men flere pasienter sliter med hodepine og vond nakke fordi mobiltelefoner og nettbrett benyttes enda mer i jobbsammenheng. For de som allerede har problemer med hode og nakke fra før kan det være vanskelig å peke på årsaken når smertene forverrer seg.

En kiropraktor vil definere ipad nakke til å være en smertetilstand i nakken som følge av stillesittende bruk av nettbrett. Man kan også kalle det tekst – nakke hvis hovedårsaken er at man skriver 30-40 SMS’er hver dag. Dette er altså en stress skade som er et resultat av repetetative bevegelser i en monoton arbeidsstilling. Problemet med bruk av nettbrett og smarttelefoner er at du konstant ser nedover. Hodet viler ikke ikke på skuldrene men tippes forover og nakkemusklene må arbeide konstant for å holde hode i denne posisjonen. Det er nemlig fort gjort å bli sittende i samme posisjon når du har iPaden på fanget, med krum og spent nakke og anspente skuldre.

De dype nakkemusklene (såkalt occipitalis) som styrer de øvre nakkevirlene har en viktig funksjon. I tillegg til å holde hodet stabilt  sender de viktig informasjon til hjernen om hodets posisjon og bevegelse av selve nakken. Får en problemer med disse musklene og øvre nakke leddene kan dette føre til lokale nakkesmerter, hodepine som går fra nakken og fram mot pannen, svimmelhet og kvalme.

Gjennomsnittlig vekt på hode er 4 kg når ørene er i linje med skuldrene. For hver cm du lener hode forover vil også presset på ryggsøylen øke. Så hvis du stirrer ned i en ipad så kan belastningen være mer enn det dobbelte av hodets vekt som igjen medfører at ryggsøylen kommer ut av posisjon.

Nå er det jo ikke slik at man omgående får smerter i nakken etter noen timer i denne stillingen. Smerte og verking vil som regel komme smygende etter lang tid, og da kan det også ta lang tid før man blir kvitt problemet. Kiropraktoren er spesielt bekymret for barn og unge som nå vokser opp med timer i denne stillingen hver eneste dag, både på skole og i hjemmet.

Her er hva du kan gjøre for å unngå iPad-nakken uten å måtte gi opp nettbrettet eller smarttelefonen

Det viktigste er å unngå den konstante statiske belastningen som nakkemuskulaturen utsettes for. Så første råd er å bevege nakken innimellom og ikke minst finne en posisjon hvor du slapper mest mulig av i nakke- og skuldermuskulaturen mens du sitter med nettbrettet.

Ta pauser med jevne mellomrom, og gjør enkle nakkeøvelser som inkluderer lett tøying av nakkemuskulaturen. Her er noen enkle øvelser du kan gjøre:

1. Bøy hodet til den ene siden. Pust rolig og dypt. Gjenta på den andre siden.

2. Bøy hodet fremover og deretter bakover. Gjenta fem ganger, før du puster dypt inn og ut ut, mens du lar hodet hvile i fremoverlent posisjon. Dra så haken inn mot halsen, før du løfter hodet tilbake til startposisjonen.

3. Snu hodet fra side til side 8-10 ganger. Press rolig til det stopper naturlig (dette skal ikke gjøre vondt). Gjenta øvelsen 2-3 ganger.

Så arbeider du med data mer enn 2 timer per dag vil kiropraktoren anbefale deg å benytte en PC med mus og tastatur. Dette gir rom for en mer variert måte å sitte på. Så ikke mer enn 2 timer med nettbrett per dag!

Et annet godt råd som kiropraktoren vil anbefale er at du kjøper en smartcase til nettbrettet hvor du kan sette nettbrettet fra deg på bordet i en oppreist posisjon. På den måten vil du holde hodet i en mer oppreist posisjon.

Drikk nok vann gjennom dagen. Nok vann kan bidra med å senke stressnivået i kroppen fra nakken og ned.

Pass på barna

Lett, bærbar og praktisk er nettbrettet tippet å erstatte lærebøker i klasserom og har begynt å over for mange av oppgavene til  den bærbare datamaskinen. Så hold øye med barna når de sitter med nettbrettet. Et råd er at hvis man benytter nettbrettet til å skrive på så skaff et eksternt tastatur. Lær barnet til å ta mikropauser hvor de kan beveger kroppen.

Belastningsskader i nakke og rygg som følge av å sitte stille foran iPaden i lang tid kan bli en smertefull og langvarig affære for barnet ditt, og kiropraktorer verden over merker nå en økning, Har du barn som bruker nettbrett mye, bør du være spesielt oppmerksom og passe på at de ikke blir for stillesittende, så dette med fysisk aktivitet kan ikke nevnes for ofte. Også barn kan pådra seg iPad-nakke.

Se også intervjuet av kiropraktor Frode Sørholt gjort av NTB:

[videojs height=»320″ youtube=»https://www.youtube.com/watch?v=ss85-PYbCew»]

For spesielt interesserte kan du lese en offisiell rapport skrevet av amerikanske forskere fra Department of Environmental Health, Harvard School of Public Health, Microsoft Corporation, Department of Orthopaedic Surgery, Brigham og Women’s Hospital, Harvard Medical School.