Hodepine og kiropraktikk

Hvis du har hodepine er du ikke alene. 9 av 10 nordmenn sliter med hodepine fra tid til annen, fra lette og kortvarige hodesmerter til mer langvarige og intense migreneanfall.

Så hva gjør du når hodet holder på å sprenges? Biter du tennene sammen og lar det stå til? Legger deg på sofaen for å hvile? Tar en smertestillende som Paracet og håper på at smerten forsvinner? Vel, det finnes et bedre alternativ.

Hvis din hodepine ikke skyldes at du var (trodde du var) kongen (dronningen) på byen kvelden før, så kan ofte årsaken finnes i problemer rygg/nakke. Undersøkelser viser nemlig at et besøk hos en kiropraktor og en justering av nakken kan være et meget effektivt virkemiddel for å fjerne hodepine som har opprinnelse i nakkeregionen.

En amerikansk rapport publisert i 2001 av Duke University i Durham (NC), konkluderte med at en kiropraktors korrigering av ryggsøylen (spinal manipulasjon) ga umiddelbar effekt på hodepine forårsaket av problemer i nakken. Og meget viktig poeng er at slik behandling har mindre bivirkninger og lenger varighet enn smertestillende medikanter.

En annen studie fra 1995 fra det amerikanske magasinet Journal of Manipulative and Physiological Therapeutics viste at spinal manipulasjon terapi, som er den vanligste behandlingsmetoden som utføres hos kiropraktoren, ga en bedre og mer langvarig effekt etter 4 ukers behandling enn for de pasienter som bare gikk på smertestillende medikamenter.

Årsak til hodepine

Hodepine kan ha mange årsaker. Det kan være mat du har spist, miljøavhengig (lyder, lys, stress), og/eller atferdsbetinget (søvnløshet, overdreven trening, inntak av for lite væske, endringer i blodsukker, etc.). Om lag 5% av alle tilfeller av hodepine er faktisk varselsignaler om at det er et eller annet fysisk galt med kroppen.

95% av all hodepine er såkalt primær hodepine som ikke har utspring i en annen sykdom. Av disse er hovedårsaken muskelspenninger nakken. Dette er et økende problem ikke bare i Norge, men også i resten av verden. Mer og fler stillesittende aktiviteter både for voksne og barn, hvor man sitter i «faste stillinger» over tid, gir økt irritasjon i muskler og ledd i den øvre del av ryggen, og som igjen forårsaker hodesmerte.

Unngå hodepine

Tilbringer du store deler av dagen i stillesittende arbeide så anbefales det at du tar en pause hvor du utfører strekk/bevegelsesøveler hver halvtime/time med fokus på området rundt nakke, skuldre og øvre del av ryggen. Slik trening kan øke blodsirkulasjonen og lindre smertene i hodet.

Unngå sammenbitte/skjære tenner. Faktisk skal det øvre bittet kun berøre det nedre når du spiser. Dette resulterer i stress på «the temporomandibular joints» (TMJ) som er de to ledd som kobler kjeven til hodeskallen. Sammenbitte tenner kan føre til TMJ – irritasjon og en form for spennings-hodepine.

Drikk vann. Dehydrering er en kjent årsak til hodepine.

Drikke minst åtte 8-unse glass vann om dagen for å bidra til å unngå dehydrering, som kan føre til hodepine.

Hva gjør en kiropraktor?

Lider du av en såkalt primær hodepine gjør kiropraktoren en spinal manipulasjon eller kiropraktisk justering å forbedre spinal funksjon og lette stress på systemet ditt.

Kiropraktoren har gjennomgått en omfattende opplæring og tar ofte utvidede kurs for å hjelpe sine pasienter på flere forskjellige måter.

Derfor kan kiropraktorene også gi kostholdsråd, råd om kroppsholdning, ergonomi (arbeidsstillinger), øvelser og avspenningsteknikker. Alt i alt kan behandling hos kiropraktoren avlaste spenninger i musklene i nakke og øvre del av ryggen.