Mann med vond rygg

Hvorfor har du vondt i ryggen?

Smerter i ryggen

Noen pasienter som kommer til kiropraktoren vet akkurat hva som har skjedd. «Jeg skulle bare rake litt løv i hagen» er noe vi hører hver høst og når den første snøen kommer, får vi de som bare skulle måke fram bilen. Slike skader er som regel ganske greie for en kiropraktor å behandle, men i mange tilfeller har ikke pasienten en anelse om hva årsaken til ryggsmertene kan være.

Som mange har erfart kan smerter i ryggen være noe som kommer og går. Du kan ha vondt den ene dagen og føles helt fin ut neste dag. Og skulle smertene vedvare er det dessverre ikke slik at du kan løpe (eller gå sakte og krokrygget) til kiropraktoren og etter et par behandlinger så vil du bli helt bra og aldri ha vondt i ryggen igjen.

De aller fleste med ryggproblemer kan regne med at smertene kan komme tilbake, og for mange av disse kan det være vanskelig å finne ut av med sikkerhet hva som er den direkte årsaken til ryggproblemene. Det er nemlig en vesentlig mindre andel som opplever virkelige nerverot-smerter som kan oppstå med f.eks. en skive-utgliding eller prolaps. Slike skader er faktisk enklere å påvise enn de som besøker kiropraktoren uten å kunne fortelle annet enn at de har hatt litt vondt i ryggen i det siste.

Så hvorfor får du vondt i ryggen?

Vel, i bunn og grunn er årsaken at du har beveget deg på en måte du ikke burde gjøre. Det kan enten ha vært en uvant og brå bevegelse eller du kan ha utsatt ryggen for feil belastninger over tid.  Har du f.eks. hatt en feil sittestilling eller løftet feil er det ikke sikkert smertene kommer ikke med en gang. Det kan ta år før du begynner å kjenne at det gjør vondt. Og selv om smerte plutselig kom ved for eksempel snømåking eller flytting av sofaen, så kan faktisk problemet ha utviklet seg over tid. Dette kan være frustrerende for pasienten for man skulle jo tro at noe som ble utløst ved en enkel hendelse skulle være enkelt å fikse. Men dessverre kan slike skader som i utgangspunktet virker enkle ofte være mer komplekse og det kan ta lang tid før pasienten blir bedre.

Så når kiropraktoren spør deg om du hva du arbeider med, hva du gjør på fritiden, om du trener også videre så er det ikke det bare for å være hyggelig, men for å kartlegge de bakenforliggende årsakene til ryggsmertene. For i mange tilfeller er det litt for enkelt å skylde på en feil bevegelse. Det kan være at du har gjort denne bevegelsen hundre, ja kanskje tusen ganger før ryggen sier «takk det holder, nok er nok». Endrer du ikke på dette så er nok den prosentvise sjansen for at du få vondt i ryggen igjen omtrent 99%.

En kiropraktor benytter gjerne flere teknikker for å behandle en pasient med akutte ryggsmerter og disse kan være meget effektive og du kan raskt føle deg bedre. Men dette er ikke nødvendigvis den endelige løsningen. Du må ta de nødvendige steg selv og endre på de bevegelsene som har forårsaket ryggskaden. Er f.eks. skaden ikke åpenlyst jobbrelatert kan kiropraktoren gå grundigere til verks. I slike tilfeller kan du som pasient demonstrere dine bevegelser. Dette kan være hvordan du står opp av sengen om morgenen, hvordan du reiser deg fra en stol, hvordan du sitter (eller ligger) i sofaen når du ser på TV, din generelle holdning, hvordan du står og går, og hvordan du løfter en gjenstand som ligger på gulvet. På den måten kan man finne de egentlige årsakene til dine akutte ryggproblemer.

Å lære pasienten om ryggen og hvordan den fungerer og hva som er bra for ryggen og hva du ikke bør gjøre er en del av behandlingen til en kiropraktor. Du kan kanskje tenke på hvordan du kan endre dine bevegelser i hverdagen før du får en akutt skade. Ryggen er den delen av skjelettet som holder alt på plass. Skjer det noe med denne så går du ned for telling bokstavelig talt. Du vil ikke lenger fungerer normalt, og ofte så går det utover arbeidet. Så bruk litt tid i løpet av dagen til å tenke på ryggen. Sitter jeg ordentlig nå? Bør jeg gjøre denne bevegelsen og gjør jeg den i så fall korrekt? Er du i tvil så gå til kiropraktoren for en evaluering av din rygg. God rygghelse!

Bilde på toppen fra rawpixel.com from Pexels