Kan en kiropraktor hjelpe mot leddgikt?

Leddgikt er per definisjon en betennelse i leddene. Kan en kiropraktor hjelpe mot leddgikt er et spørsmål som mange leger og kiropraktorer får. Og svarene varierer fra nei, vet ikke, kommer an på, ja selvfølgelig. For å forstå dette bedre må man aller først være klar over at det er i hovedsak to typer leddgikt, slitasjegikt og varianter av revmatoid artritt.

Vi skal ikke gå veldig dypt i det medsinske rundt leddgikt, men konkludere med at slitasjegikt eller «slitasje leddgikt» er slitasje i leddene. For eksempel kan slitasjegikt i ryggraden forårsakes av at en (eller flere) ben i ryggraden ikke er i riktig justert og slike områder vil derfor slites raskere enn resten av ryggen. Etterhvert som disse ryggvirvlene slites bort vil man få smerter i ryggen. Pasienten vil da måtte gå på smertestillende og det kan ende med operasjon som alltid innebærer en viss risiko, gjerne da med en langvarig rekonvalensperiode.

Den andre typen leddgikt kalles revmatoid artritt og er en inflammatorisk autoimmun tilstand som forårsaker smerte, hevelse og misforming som man vanligvis kan se på pasientens hender. Pasienten blir vanligvis behandlet med forskjellige typer smertestillende og medikamenter som påvirker selve immunsystemet.

Så hva kan en kiropraktor gjøre med disse to typene leddgikt. Vel, det er ihvertfall to måter en kiropraktor kan behandle leddgikt. Den første måten går på det biomekaniske. Har du forskyvninger i ryggraden som kan føre til at skivene slites ned raskere kan disse korrigeres med helt spesifikke forsiktige justeringer. På den måten blir trykket på nerver og nerversystemet redusert og tilstanden til pasienten blir vesentlig forbedret.

Den andre måten en kiropraktor kan hjelpe på er nevrologisk. Alle som lider av en autoimmun sykdom vet at stress er med på å gjøre sykdommen værre. En kiropraktisk behandling kan redusere stresset på nervesystemet som igjen fører til at kroppen for den nødvendige hvilen den trenger for å bedre pasientens helse. Når kroppen på denne måten gjennopprettes til å fungere tilnærmet normalt kan man forbedre pasientens helse på en naturlig måte.

Så både fra et biomekanisk og nevrologisk ståsted kan kiropraktoren være en støttespiller i å forbedre din helsetilstand.