Slitasjegikt – Artrose

SlitasjegiktSlitasjegikt eller artrose har lenge vært betraktet som en del av aldringsprosessen. Over halvparten av de over 70 har en eller annen form for artrose. Men nyere forskning viser at eldre mennesker kan forebygge denne typen skader. Samtidig viser deg seg også at yngre mennesker kan utvikle slitasjegikt.

Hva er slitasjegikt?

Slitasjegikt, også kalt degenerativ leddgikt eller artrose, er den vanligste revmatiske sykdommen, og forekommer oftest i hofter, knær og fingre. Dette er en kronisk sykdom hvor brusken mellom leddene blir tynn og ujevn på grunn av langvarige belastninger eller ujevn slitasje. Leddbrusken kan etterhvert slites helt bort og da vil leddene bli stive og smertefulle.

Leddbåndskader kan gi artrose ved at leddet blir ustabilt og leddflatene kommer ut av sin naturlige stilling, dermed slites brusken mer enn normalt.

Selv om de fleste pasienter med slitasjegikt er 65 år og eldre viser nyere forskning at artrose kan også være relatert til arv, overvekt og manglende mosjon.

Slitasjegikt kan ramme alle ledd. Mest utsatt er likevel leddene i ryggsøylen, hånden og foten. De store hofte- og kneleddene er dessuten mer utsatt enn andre ledd i kroppen.

Hvordan oppdager man slitasjegikt?

Slitasjegikt diagnostiseres gjennom en kombinasjon av sykehistorie, pasientundersøkelse og røntgen. Tegnene på slitasjegikt omfatter:
– smerter ved bruk av leddet, men også vedvarende leddsmerter
– leddstivhet etter å ha sovet eller sittet
– hevelse og ømhet i leddene
– bevegelsesvansker
– knaseende følelse i leddene
– svakere muskler i området rundt leddene

Trene med slitasjegikt

Trening er faktisk en av de beste former for forebygging og behandling av slitasjegikt. Dette styrker musklene rundt leddene som igjen gir støtte og bedre mobilitet og funksjon. Trening hjelper også pasienten til å kontrollere vekten som igjen vil føre til en bedre helsetilstand.

Hos kiropraktoren

Ved slitasjegikt vil kiropraktoren anbefale få tatt røngten av problemområdet.
Kiropraktoren gir råd om hva slags øvelser du kan gjøre, og velger ut de som er best for deg og de problemene du har. Hvis du er sår eller har hovne ledd som hindrer deg i å trene, vil kiropraktoren gi deg tips om hvordan du kan lindre smertene, som for eksempel å bruke varme eller kalde omslag til det berørte området. Du vil få informasjon om smertestillende medikamenter. og en kiropraktor vil også kunne gi deg tips og råd om kosthold som kan virke forebyggende. Er artrosen så fremskreden at du har konstante smerter og du er hindret i å utføre din jobb eller andre daglige gjøremål, vil også proteseoperasjon være aktuelt.

Kiropraktorens anbefalinger:
– Aktiviteter som å gå og lett vekttrening for de musklene som er knyttet til leddenes funksjon
– Tren forsiktig i begynnelsen. Svømming eller vannaerobic kan være en løsning for deg som har smerter ved ordinær trening
– Kjenn din kropp og tilpass øvelsen etter de signalene kroppen gir
– Legg om kostholdet. NRK Puls har en artikkel om hvilke næringsstoffer og vitaminer som kan ha en positiv effekt på slitasjegikt. Du kan se hvilke i artikkelen  «Mat som hjelper mot slitasjegikt».

Mer informasjon om slitasjegikt kan du finne på Helsebiblioteket