Smerter i rygg, skuldere nakke – hvordan sitter du idag?

Ja, da er det et spørsmål som kiropraktoren vil stille deg. Sitter du riktig?

Ja, du har sikkert hørt det mange ganger og er sikkert lei allerede, men da er du sikkert en av de heldig som lever livet uten smerter i rygg, nakke eller skuldre.  Men fakta er at mange kontorarbeidende sitter for mye og beveger seg for lite. Og når arbeidstiden består av 8 timer på rumpa stirrende på en skjerm er det ikke rart at kiropraktoren for mer og mer å gjøre. Kroppen vår er nemlig ikke laget for dette.

Denne reklamefilmen fra BackJoy illustrerer problemet:

Men det er ikke bare å sitte opp rett heller slik du fikk beskjed av moren din når du var liten. Prøv det selv og se hvor lenge du klarer. Det er faktiske anstrengende for nedre del av ryggen og du er straks tilbake til de gamle sittestilling som jo heller ikke er så bra. Så målet er å sitte ordentlig.

Denne videoen illustrerer problemet

Korrekt plassering av skjerm er viktig

Begynn med hode og hodets plassering i forhold til skulderene. Det bør holdes i en oppreist posisjon, ikke lenes forover. Mange er ikke engang klar over at hodet tiltes forover når de arbeider foran datamaskinen. Årsaken er ofte at skjermen står for lavt. Det er ikke mange skjermer rundt på kontorer i dag med mulighet for høydejustering, så har man ikke det sett noen under skjermen for å løfte den opp slik at når du med hode i oppreist hvilende posisjon ser rett fram på den øverste delen av skjermen (ca. 10 cm av toppen av skjermen).

Hold også dataskjermen unna lys slik at du unngår gjenskinn på skjermen. Slik ting kan medføre at du myser mot skjermen med hodepine som resultat, eller endrer sittestillingen til en mer uheldig  posisjon for å se bedre.

Denne kiropraktoren har noen gode tips:

La håndleddene vile mot pulten. Et tips her er at albuene er posisjonert litt høyere opp en håndleddene slik at blodet kan strømme fritt ned i hendene.

La føttene hvile flatt mot gulvet. Sørg for at stolen er såpass høy at knærne er posisjonert ørlite grann under hoftene. Se bildet til venstre.

Korrekt sittestilling

Her er også noen gode tips på hvordan du kan sitte bedre fra en personlig trener.

Så vær obs på hvordan du sitter i hverdagen. Ikke bare vil dette hjelpe deg til å unngå at sjefen gir deg det nedlatende blikket neste gang du kommer med en sykemelding fra din kiropraktor på grunn av dine såre skuldre, vonde rygg og stive nakke, men du vil bli mer produktiv på jobben og rett og slett ha et bedre liv når du ikke er på jobb. Så hvordan sitter du idag?