Ryggens nervesystem

Vår selvreparende kropp

Kroppen vår kan være et fantastisk instrument til å utføre alle funksjoner i hverdagen, enten det er å sitte på et kontor å skrive på et tastatur, styre en gravemaskin på en byggeplass eller løfte møbler for et flyttebyrå. Kroppen vår er skapt for bevegelse og skulle det gjøre litt vondt her og der så tenker man jo ikke så mye over det. Man er jo vant til at det går over, som regel ganske raskt også.

Men så er det de gangene da, hvor det ikke går over så raskt, eller det gjør så vondt at man ikke orker å utføre selv de enkleste oppgavene i hverdagen. Da har man flere alternativer litt avhengig om man kjenner årsaken til smertene eller ikke. Man kan løpe til nærmeste Rema butikk og kjøpe Paracet for å døyve smertene. Eller hvis man er usikker på årsaken kan man bestille time hos en lege, fysioterapeut, kiropraktor m.m. for diagnostering og helst behandling. Det fleste vil jo helst bli kvitt smertene så raskt som mulig.

Smerte i rygg og nakke, eller hodepine er de aller vanligste årsakene til at folk besøker en kiropraktor for behandling. Kiropraktoren kan ofte sees på som en helbreder, men i realiteten er det faktisk kroppen som helbreder seg selv. Kiropraktorens oppgave er å rette opp problemet som forsinker helbredelsesprosessen eller forhindrer at kroppen er i stand til å reparere seg selv. En kiropraktor fungerer som en slags detektiv, på jakt etter det som blokkerer for eller forsinker kroppens egen evne til å selvhelbredelse.

Aller først så trenger kiropraktoren mest mulig relevant informasjon om deg og din skade og det innebærer ofte å få en oversikt over din sykdomshistorie, arbeidssituasjon og hvilke aktiviteter du driver med på fritiden.  Når det er gjort så vil kiropraktoren foreta en fysiske undersøkelse av kroppen din, kjenne på muskulaturen etter spente muskler eller ledd med begrenset beveglighet, din generelle kroppsholdning og hvordan du beveger deg og utfører forskjellige oppgaver. Her er målet å finne ut av hva som er årsaken til smerten og hindrer full beveglighet i leddet. Når dette er gjort har kiropraktoren nok grunnlag til å iverksette en behandlingsplan for å hjelpe kroppen igang med sin egen heldbredelsesprosess og ikke minst utføre grep som kan minske pasientens smerte i skadeområdet.

Akkurat som at avisene ikke rapporterer når et fly har landet trygt, tenker vi heller ikke over alle farene som kroppen vår blir utsatt for i løpet av en dag. Blodet ditt inneholder en arme av gode celler som dreper andre dårlige celler. Kroppen din sloss mot infeksjoner og kjemper for at blodet skal strømme fritt igjennom blodårene og til skadestedet og reparere både sår og andre type muskel- og skjelettskader.

Det er det sentrale nervesystemet som sitter i hjernen og ryggmargen som styrer kroppens evne til å reparere seg selv. Blir det forstyrrelser her så kan dette blokkere helbredelsesprosessen. Ryggsøylen din beskytter det sentrale nervesystemet i ryggmargen akkurat som hodeskallen beskyter hjernen og det er derfor kiropraktoren din er spesielt interessert i ryggen din selv om smerten kan sitte et annet sted. Det er kiropraktorens oppgave å «låse opp» kroppens evne til å helbrede seg selv og sentralt i denne prosessen står kroppens nervesystem.

Forestill deg at nervesystemet er som en vital kraft i din kropp som er forskjellen på liv eller død. Når denne kraften fungerer til enhver tid og i alle deler av kroppen er du frisk. Når denne kraften er redusert eller forhindret er du syk eller skadet, og ingen kraft i det hele tatt, ja jeg tror du skjønner. Forstyrrelser i ryggmargens nervesystem påvirker hele kroppen, og den vil ikke lenger fungere 100%. Smertestillende piller eller andre type medikamenter vil ikke kunne reparere problemer i nervesystemet, men kun ha en midlertidig effekt på selve smerten. Kiropraktoren er trenet til å se sammenhengen mellom din ryggen, nervesystemet og resten av muskel- og skjelett systemet, og målet er alltid å fjerne forstyrrelsene i kroppens sentrale nervesystem og igjen la kroppen selv reparere skaden. Ved samarbeid med pasienten kan man oppnå en permanent helbredelse av skaden og en smertefri hverdag.

God rygghelse!