Om kiropraktoren

Hva gjør en kiropraktor?

Ryggsøylen er rom for kroppens nervesystem, og det er nervesystemet som styrer kroppens funksjoner. Kiropraktorer er primært medisinske fagfolk som gir behandling mot smerter og plager knyttet til nakke og ryggrad, men med dagen kiropraktiske utdannelse kan en kiropraktor gjøre mye mer enn bare å justere nakke og rygg.

Kiropraktorer er spesialisert til å hjelpe folk med helseproblemer knyttet til muskel- og skjelettsystemet, men også pasientens nervesystem. Det finnes mange behandlingsmetoder for en person som har smerter i rygg eller nakke.

Forskyvninger i ryggraden kan være årsaken til nedsatt funksjon i selve nervesystemet, reduksjon i kroppens motstandsdyktighet og dermed være årsaken til en rekke forskjellige helseproblemer. En kiropraktor må være sertifisert, og for å bli en kiropraktor må man igjennom en utdannelse på 5 år som også innebærer praksis ved en kiropraktorklinikk.

En kiropraktisk behandling går ofte ut på å redusere de forhold som utløser stress på pasientens kropp og kiropraktoren benytter kun naturlige teknikker for å gi kroppen et bedre utgangspunkt til å helbrede seg selv. Kiropraktoren vil også komme med forslag til endringer i livet som kan forebygge nye skader.

En god kiropraktor bør ha gode sosiale evner. De skal kunne obeservere og lytte til pasienten for å best mulig identifisere de fysiske problemene i pasientens kropp, forstå hvorfor problemene har oppstått og dermed få et bilde av hele pasienten bakgrunn for å best mulig kunne hjelpe pasienten.

Derfor vil en ofte første timen hos en kiropraktor være litt lenger og starte som en vanlig helseundersøkelse som hos din fastlege. Forskjellen er at kiropraktoren også vil utføre diverse ortopediske og nevrologiske tester.

Kiropraktoren vil også benytte røngtenbilder for å diagnostere problemer og da spesielt i ryggen, som ofte er et problemområde og kan forårsake en rekke forskjellige symptomer i hele bevegelsesapparatet. Kiropraktoren kan også henvise  til røntgen, MR, fysioterapi eller til andre spesialister etter behov.

Kiropraktorer har også inngående kunnskap om matvaner, trening, livsstil, stress og kan gi pasienten mye nyttig informasjon for å forbedre sin helsetilstand.

En kiropraktor kan også spesialisere seg innenfor bestemte områder, som f.eks. nevrologi, ortopedi, pediatri, sportsskader som golf, friidrett, alpint) m.m.

Kiropraktoren kan sykemelde deg i opptil tolv uker dersom det er nødvendig.

Kiropraktorene har lang utdannelse og selvstendig behandleransvar på lik linje med leger, tannleger og psykologer